piątek, 8 listopada 2013

Zupa dyniowa

Ponoć nic tak nie rozgrzewa w jesienne wieczory jak zupa - krem z dyni.

Jakiś czas temu postanowiłam, że zrobię rodzicom niespodziankę i zrobię ją na obiad. Kupiłam więc dwie dwukilogramowe dynie i jak dzielny łowca przywiozłam je na kierownicy swojego roweru do domu. W internetowym przepisie co prawda uprzedzali, że zupka ta nie należy do błyskawicznych, ale że jej przygotowanie zajmie mi prawie 5h - tego się nie spodziewałam. Mimo, że robiłam wszystko krok po kroku (tylko, że w zdwojonej proporcji) jak było napisane w recepturze na stronie: http://nieprzesol.pl/zupa-dyniowa/ , to jednak efekt końcowy mnie nieco rozczarował. Niby i aromatyczna i o kremowej konsystencji, ale coś z nią było nie tak. Znacie może jakiś inny, sprawdzony przepis na "dyniówkę", niż ten który znajduje się poniżej? A może są jakieś tajniki i czary, które należy zastosować by zupa zawsze wychodziła? Pozdrawiam gorąco i czekam na Wasze rady! :))

Składniki:
•Dynia 1,5 kilograma
•Cebula 100 gramów
•Ziemniaki 200 gramów
•Marchew 100 gramów
•Imbir w proszku 1 łyżeczka
•Curry 2 łyżeczki
•Papryka słodka 2 łyżeczki
•Papryka ostra 1 łyżeczka
•Czosnek 3 ząbki
•Margaryna/Masło 100 gramów


Wykonanie
1.Marchew, ziemniaki i cebulę należy obrać i pokroić w kostkę.
2.Tak przygotowane warzywa podsmażamy na margarynie w garnku, w którym zamierzamy robić zupę.
3.W tym czasie przygotowujemy dynię. Musimy obrać ją ze skóry i pozbyć się włóknistego środka. Potrzebna nam będzie tylko część właściwa między skórą, a miąższem. Przygotowaną dynie kroimy w kostkę i dorzucamy do reszty warzyw.
4.W tym czasie dodajemy przyprawy: curry, papryka ostra, słodka, imbir i czosnek przeciśnięty przez praskę. Podsmażamy całość 10 minut.
5.Następnie dolewamy szklankę wody. (Nie dolewajmy od razu zbyt dużo, aby zupa nie zrobiła się rzadka)
6.Całość gotujemy około 10 minut pod przykryciem.
7.Gdy warzywa będą miękkie wszystko blendujemy na gładka masę. Jeżeli trzeba dolewany jeszcze trochę wody, dodajemy sól, pieprz i inne przyprawy do smaku.

Na górę wrzuciłam jeszcze grzaneczki, kapnęłam nieco śmietany i całość przystroiłam żółtym serem.

3 komentarze:

  1. W tym roku ugotowałam po raz pierwszy taką zupę i powiem szczerze, że nawet byłam zadowolona bo zupa wyszła smaczna i dobrze przyprawiona. Moją zupę robiłam podobnie z tym, że zamiast wodą zalewałam ją bulionem a na początku podsmażania dodałam również czosnek. Myślę, że przepisy na zupę z dyni są podobne a ostateczny efekt zależy od ilości przypraw. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Robiłam podobną zupę, ale bez imbiru i sera (doprawiałam ostrą papryką na końcu i także dodawałam kleks z gęstego jogurtu) i wyszła względnie smaczna. Może po prostu to nie mój smak. Moja mama natomiast gotuje dynię na mleku z ziemniaczanymi kluseczkami i jest pyszna.
    Miałyśmy szczęście bo kawałki dyni dostałyśmy od znajomej, która wyhodowała prawdziwego olbrzyma o wadze ok. 70 kg. Rozbijała ją ponoć siekierą :))

    OdpowiedzUsuń
  3. wow, 5 godzin - rzeczywiście czasochłonna zupka, nie spodziewałam się:) W tym roku pierwszy raz robiłam dżem dyniowy, może i na zupę przyjdzie pora:)

    OdpowiedzUsuń